A co, jeśli prowadzi się zajęcia kolejny rok, od wielu, wielu lat, i nie zanosi się na to, że przedmiot spadnie z programu, i ciągle studenci chcą się na niego zapisywać? I chociaż to niezmiennie cieszy, to trochę już wieje nudą, bo jedyne, co się zmienia, to twarze studentów? W takiej sytuacji, jedyne co pozostaje nauczycielowi, to usiąść i pomyśleć, co by tu można zmienić.

Ostatnio przed takim dylematem stanęła jedna z naszych prowadzących. „Naszych”, to znaczy prowadzących zajęcia na ogólnouniwersyteckiej platformie e-learningowej Kampus pod adresem kampus.come.uw.edu.pl, bo wszyscy uczący na tej platformie są nasi. Prowadząca pomyślała, pomyślała i wymyśliła… krzyżówkę. Oczywiście krzyżówki wymyślono wcześniej, nawet stosowano je wcześniej z powodzeniem na kursach języków obcych, ale nasza prowadząca poszła dalej – zapragnęła, by jedna z prac domowych na jej zajęciach internetowych przybrała formę krzyżówki i natychmiast skontaktowała się ze mną mejlowo w tej sprawie. Zaznaczyła, że co prawda nie jest pewna, czy to jest w naszym Moodle’u możliwe (bo w ogóle w Moodle’u to tak), i że chciałaby krzyżówkę puścić już w najbliższym module zajęć.

Droga Pani, rzeczy niemożliwe załatwiamy od ręki! Tylko na cuda trzeba zaczekać, oraz ewentualnie na sprawdzenie, czy uruchomienie tej funkcjonalności będzie skuteczne (krzyżówka zadziała) i bezpieczne (krzyżówka nie zaburzy działania wszystkiego, co do tej pory poprawnie działało). Trzeba pamiętać, że Moodle jest oprogramowaniem typu open source, cały czas rozwijanym przez programistów rozsianych po całym świecie (także programiści CKC UW mają w tym swój udział) i wszelkie zmiany muszą być wprowadzane ostrożnie, a ponieważ nikt centralnie nie kontroluje wszystkiego, to różne rzeczy mogą się wydarzyć. Tym razem okazało się, że mamy do czynienia tylko z rzeczą niemożliwą. Krzyżówka już następnego dnia została przekazana prowadzącej. Spotkałyśmy się też osobiście, żeby przy komputerze wszystko omówić i przećwiczyć.

Studenci zapytani o wrażenia po tej nietypowej pracy domowej odpowiadali tak:

  • (…) krzyżówka jest bardzo dobrym sposobem na powtórzenie zagadnień z teorii, szczególnie jeśli chodzi o podstawowe nazewnictwo.
  • (…) można by ją zastosować jako dodatek do wykładów internetowych lub jako powtórzenie.
  • (…) jest dosyć lekką forma, ale wymaga przypomnienia sobie podstawowych pojęć, które jednak nieużywane mogą być zapomniane.
  • Odgadnięcie nie do końca oczywistych pytań sprawiało mi największą satysfakcję (jak w prawdziwej krzyżówce).
  • (…) krzyżówka jest dobrym urozmaiceniem zadań kursowych, pozwala ona tak naprawdę na zweryfikowanie całkowitej wiedzy jaka została zdobyta w trakcie kursu w sposób wyrywkowy.
  • Nie wszystkie pytania były oczywiste, co zmusiło mnie do przejrzenia kilku wykładów i notatek.
  • Miałam mnóstwo zabawy przy rozwiązywaniu tej krzyżówki. Czasem najłatwiejsze hasło sprawiało najwięcej problemów ;). Czy krzyżówki są lepsze niż quizy do sprawdzania umiejętności – raczej nie, ale na pewno do powtórki wiadomości – tak. Można by było popracować nad dopracowaniem niektórych haseł, bo czasem nie były jednoznaczne.
  • Jestem wielkim fanem krzyżówki, niebanalna forma powtórzeniowa, zdecydowanie bardziej rozrywkowa niż quizy. Przyszłorocznym uczestnikom zajęć życzę więcej krzyżówek!

Co trzeba wiedzieć o krzyżówce w Moodle?

  1. Krzyżówka jest aktywnością, którą można dodać do kursu podobnie jak quiz, zadanie czy forum. Znajdziemy ją w liście Dodaj > Aktywność > Gry (chwilowo w tym module udostępniamy tylko krzyżówkę) .
  2. Krzyżówka generuje się sama: prowadzący dodaje krzyżówkę, określa jej parametry (np. maksymalną liczbę kolumn krzyżówki, minimalną/maksymalną liczbę słów) i wskazuje źródło haseł. Nie musi kupować papieru kancelaryjnego, ani pożyczać scrabble’a od sąsiada. Wystarczy tylko przygotować źródło pytań i, jak zwykle, zapisać ustawienia.
  3. Krzyżówka może pobrać hasła ze wskazanego słownika, quizu lub kategorii w bazie pytań. I tu jest pies pogrzebany! Hasła muszą być dobrze przygotowane. Może się okazać, że chociaż na kursie jest już słownik, to po wygenerowaniu krzyżówki definicje haseł są nieodpowiednie do zastosowania w krzyżówce za długie, cudacznie sformatowane (Moodle nie pobiera ze słownika czystego tekstu, ale tekst sformatowany) lub w bazie pytań nie ma pytań typu „Krótka odpowiedź”, a tylko takie nadają się do krzyżówki.
  4. Krzyżówki są losowe. To znaczy, że jeśli dysponujemy dużą pulą haseł i nasza krzyżówka jest ograniczona, czyli ma wprowadzone podane wyżej parametry, to za każdym razem, kiedy ktoś wciśnie przycisk „Rozpocznij grę”, wyświetlony zostanie inny diagram i inny zestaw haseł. Każdy student będzie dostawał inna krzyżówkę, ale również przy kilkakrotnym rozwiązywaniu krzyżówki przez jednego studenta jego krzyżówki będą się różnić.
  5. Krzyżówka może, ale nie musi być oceniana, tak jak inne aktywności. Podobnie jak w przypadku quizów z wieloma podejściami, można wskazać, jak konstruowana jest ocena końcowa – najwyższa ocena, średnia z podejść itp.
  6. Krzyżówka to nic innego, jak quiz z pytaniami z luką. Tyle że zamiast luki mamy kratki do wpisania liter i podpowiedzi w postaci liter, kiedy hasła się krzyżują. Wysiłek przy konstrukcji niewielki, efekt dydaktyczny osiągnięty, student zadowolony, że wreszcie coś innego – wszyscy się cieszą!

 

Jeśli więc Państwo też trochę się nudzą prowadząc swoje zajęcia na platformie lub dopiero przymierzają się do ich rozpoczęcia, zachęcam do przyjrzenia się krzyżówce i możliwości wykorzystania jej w Państwa kursie. Chętnie pomożemy i doradzimy – nie tylko jak dodać krzyżówkę i podać ustawienia według indywidualnych potrzeb, ale również jak bezboleśnie przygotować dużą bazę pytań typu „Krótka odpowiedź”. Nasz adres: ckc@uw.edu.pl

Autorka: Magdalena Eljaszuk