Artykuł przedstawia:

  • rodzaje kursów na platformie
  • przegląd stosowanych w nich zasobów i aktywności w umownym podziale na podstawowe i zaawansowane
  • praktyczne wskazówki dotyczące wykorzystywania wybranych narzędzi platformy

 

Format i struktura kursów na platformie odzwierciedlają style nauczania prowadzących, a także wychodzą naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom studentów. Jednocześnie, pokazują stopień integracji treści materiałów i zadań osadzanych na platformie z wykładami i ćwiczeniami przeprowadzanymi podczas zajęć stacjonarnych. Zastosowanie poszczególnych narzędzi platformy (zasobów i aktywności) pozwala na określenie rodzaju kursu.

W rozumieniu metodyczno-narzędziowym pojęcie rodzaju kursu odnosi się do liczby, formatu, częstotliwości występowania i grupowania poszczególnych zasobów oraz aktywności moodle’owych, a także do sposobów ich wykorzystania w programie zajęć. Warto tu pamiętać także o stopniu integracji treści na platformie z treściami zajęć w sali. Zależy on od współistnienia i współgrania materiałów tradycyjnych i cyfrowych oraz towarzyszących im zadań i dotyczyć będzie rzecz jasna tylko tych zajęć, które odbywają się zarówno w trybie stacjonarnym, jak i cyfrowym. O rodzaju kursu będzie więc świadczyło występowanie odpowiednich elementów metodycznych realizowanych za pomocą wybranych narzędzi.

Elementy metodyczne Elementy narzędziowe
podawanie wiedzy → STRONA, KSIĄŻKA, PLIK, LINK
ćwiczenie i sprawdzanie wiedzy → ZADANIE, TEST, SŁOWNIK POJĘĆ, LEKCJA
praca grupowa → ZADANIE GRUPOWE, FORUM, BAZA DANYCH, WIKI
ocena koleżeńska → WARSZTATY
elementy gier i zabaw → H5P: KRZYŻÓWKA, MEMO, FISZKI
zadania refleksyjne → DZIENNIK, KWESTIONARIUSZ
organizacja pracy → WYBÓR GRUPY, GŁOSOWANIE, FREKWENCJA
komunikacja → FORUM, CZAT, wewnętrzny komunikator

 

Rodzaje zasobów i aktywności dostępnych na platformie Kampus

Rodzaje zasobów i aktywności dostępnych na platformie Kampus

Rodzaje kursów

Na podstawie użycia poszczególnych narzędzi można wyróżnić trzy rodzaje kursów: :

  • kursy repozytoryjne
  • kursy repozytoryjne-aktywizujące
  • kursy aktywizujące

Podział ten wynika z zaobserwowanych tendencji związanych z zastosowaniem zawartych w tych kursach zasobów i aktywności. Niektóre kursy co semestr utrzymują tę samą strukturę i treść, ale wiele z nich jest regularnie modyfikowanych, urozmaicanych, rozwijanych przez wykładowców i dostosowywanych do potrzeb studentów. Każdy kurs może ulec zmianom i płynnie przejść na kolejny poziom “zaawansowania” poprzez wdrożenie konkretnych narzędzi platformy, począwszy od tych najbardziej podstawowych, po wysoce zaawansowane technicznie i organizacyjnie.

Kurs repozytoryjny

Kurs repozytoryjny to wkład prowadzącego, czyli zbiór materiałów podawczych. Zawiera treści wykładów, fragmenty obowiązkowych lektur, tekstów źródłowych, ilustracji, wykresów, a także karty pracy do wydrukowania, itp.

Materiały te występują najczęściej w postaci plików:

  • tekstowych np. .pdf, .pptx, .docx,
  • wizualnych np. .jpg, .png,
  • audio np. .mp3,
  • audiowizualnych np. .mp4,

ale mogą też być wprowadzone na platformę bezpośrednio jako tekst; mogą to być również przekierowania (linki) do stron lub aplikacji internetowych z materiałem źródłowym.

Rodzaje materiałów podawczych wykorzystywanych w kursach na platformie Kampus

Materiały podawcze na kursie podstawowym będą więc najczęściej występować jako:

  • PLIK
  • STRONA
  • LINK

WSKAZÓWKA 1

Pogrupuj poszczególne materiały według zagadnień. Każdy zestaw materiałów możesz umieścić na kursie w oddzielnym module. Jeżeli chcesz umieścić kilka zestawów materiałów w jednym module, użyj ETYKIETY, aby nadać każdemu zestawowi tytuł i wizualnie oddzielić go od pozostałych zestawów.

WSKAZÓWKA 2

By lepiej zorganizować treści w kursie repozytoryjnym, w STRONIE możesz umieścić nie tylko sam tekst, ale również osadzić obraz, film lub link.

Kurs repozytoryjno-aktywizujący

Kurs repozytoryjno-aktywizujący bazuje na kursie repozytoryjnym, a więc zawiera STRONY, PLIKI i LINKI, ale dodatkowo gromadzi prace studentów w podstawowych aktywnościach tj. ZADANIE i TEST.

W obu tych formatach można ustawić daty dostępności obowiązujące wszystkich lub wybranych użytkowników, zarówno indywidualnych, jak i grup.

Do ZADANIA studenci przesyłają na platformę odpowiedzi albo bezpośrednio w postaci tekstu albo w postaci plików tekstowych, plików dźwiękowych, plików wideo czy obrazów. Punktacja jest wprowadzana przez wykładowcę ręcznie.

WSKAZÓWKA 3

W ZADANIU ustaw dwie daty dla przesłania odpowiedzi:

  • Termin wykonania – to data, po której studenci nadal będą mogli przesłać odpowiedzi, ale będą one oznaczone jako spóźnione
  • Ostateczny termin – to data, po której nie będzie możliwości przesłania odpowiedzi

Możesz dodatkowo ustawić dla siebie przypomnienie o konieczności ocenienia przesłanych odpowiedzi.

TEST jest zbiorem pytań różnego typu, które są sprawdzane i oceniane przez platformę automatycznie, według wprowadzonych przez wykładowcę poprawnych odpowiedzi.

WSKAZÓWKA 4

W TEŚCIE pamiętaj o:

  • wpisaniu krótkiego opisu testu (cel, liczba pytań, liczba punktów do zdobycia, próg zaliczeniowy, liczba podejść, czas trwania jednego podejścia itp.),
  • wpisaniu precyzyjnych poleceń do każdego pytania,
  • ustawieniu liczby pytań pokazujących się na jednej stronie testu,
  • ustawieniu całościowej punktacji za test po wprowadzeniu wszystkich pytań,
  • ustawieniu terminów dostępności, liczby podejść, metody oceniania, punktacji, mieszania odpowiedzi, udostępnieniu wyników itp.

W kursie repozytoryjno-aktywizującym zastosowanie znajdzie również FORUM. Może ono służyć jako:

  • tablica ogłoszeń nauczyciela (Ogłoszenia domyślnie dodane do każdego kursu),
  • kanał komunikacji między uczestnikami kursu,
  • przestrzeń do wymiany opinii i doświadczeń.

Forum może przyjmować różne formaty (np. wiele wątków, wiele grup), być punktowane, a dostępność do niego może być ograniczona w czasie.

WSKAZÓWKA 5

Zapoznaj się z różnymi formatami FORUM, aby je efektywnie stosować i dopasować do tematu i celu dyskusji.

WSKAZÓWKA 6

By urozmaicić kurs repozytoryjno-aktywizujący, możesz dodać do niego aktywności H5P, czyli materiały podawczo-interaktywne, które są dodatkiem wzbogacającym podstawowe narzędzia platformy. Znajdziesz wśród nich np.:

  • interaktywne prezentacje,
  • interaktywne filmy,
  • interaktywne osie czasu
  • interaktywne ćwiczenia z tekstem i obrazem.

Kurs aktywizujący

Kurs aktywizujący to, oprócz repozytorium materiałów i zbioru prac studenckich, przede wszystkim pełna aktywizacja studentów oraz bardziej kompaktowe prezentowanie treści podawczych. Do zasobów i aktywności wykorzystywanych w kursach repozytoryjnych i repozytoryjno-aktywizujących należy więc dodać:

  • zaawansowane zasoby np. KSIĄŻKA, FOLDER
  • zaawansowane aktywności np. SŁOWNIK POJĘĆ, BAZA DANYCH, WIKI, WARSZTATY, DZIENNIK

Kurs nie musi zawierać wszystkich dostępnych elementów zaawansowanych, natomiast dobrze jest, aby oprócz zaawansowanej aktywności np. WARSZTATY, realizował np. pracę w grupach lub proponował zadania refleksyjne.

WSKAZÓWKA 7

Zamiast osadzać poszczególne pliki w kursie pojedynczo, możesz je umieścić w FOLDERZE w ramach jednego zagadnienia.

Studenci również mogą umieszczać materiały w folderach – Ty tworzysz FOLDER i nadajesz studentom odpowiednie uprawnienia do przesyłania plików.

WSKAZÓWKA 8

Zamiast umieszczać poszczególne treści w STRONIE, możesz je umieścić w KSIĄŻCE. Każda strona to nowy rozdział lub podrozdział.

WSKAZÓWKA 9

By rozwijać kurs aktywizujący, w pierwszej kolejności zapoznaj się ze specyfiką danej zaawansowanej aktywności, tak aby umieć zaprojektować pracę z jej wykorzystaniem. Stopniowo wprowadzaj aktywności, które umożliwią pracę w podziale na grupy, pozwolą na przeprowadzenie oceniania koleżeńskiego lub sformułowania refleksji.

Sprawdź!

  • Jakie zasoby i aktywności są umieszczone w Twoim kursie?
  • Jaki jest jego rodzaj?
  • Jaką aktywność lub zasób warto do kursu wprowadzić, by go urozmaicić i skuteczniej aktywizować studentów?

 


 

Helpdesk CKC UW zaprasza: