Porozmawiajmy o egzaminach (cz. 2) – przygotowanie i prowadzenie
-
- Platforma Kampus
- Wokół Moodla
-
- Anna Barbasiewicz
- Justyna Jonatowska
- 02.02.2022
-
- Przewodnik
Poprzedni odcinek znajdziesz >>tutaj<<
EWA: Cześć Ada. Widziałaś już powiadomienie z CKC, że mamy utworzone przestrzenie na egzaminy?
ADA: Cześć Ewa. Nie, nie dostałam żadnej informacji…
EWA: O, jak to możliwe? To może ja zapomniałam podać Twoje nazwisko i e-mail w formularzu i nie zostałaś dopisana do egzaminu jako prowadząca?!
ADA: Możliwe. To co teraz trzeba zrobić?
EWA: Napiszę na helpdesk. Egzaminator sam nie może dopisać drugiego egzaminującego, więc zgłoszę taką prośbę, tam na pewno ktoś pomoże, więc niebawem będziesz miała dostęp.
ADA: OK, super. A czy tam są już jakieś zadania egzaminacyjne?
EWA: Są tylko quizy, czyli testy zawierające pytania zamknięte z zeszłego roku, bo poprosiłam o skopiowanie zeszłorocznej przestrzeni.
W bieżącej sesji możesz skorzystać z egzaminu, który przygotowałaś/-eś w ubiegłym roku na platformie Kampus-egzaminy. W formularzu zamawiania przestrzeni egzaminacyjnej podaj link do „starej” przestrzeni egzaminacyjnej, a my ją dla Ciebie skopiujemy.
ADA: Tyle że najpierw musimy same ustalić, jakie narzędzia wykorzystamy w tym semestrze. No bo tak: chciałyśmy dać zarówno pytania zamknięte, jak i otwarte, prawda? Z tego, co wiem, najlepszą opcją do pytań otwartych jest Zadanie.
EWA: Tak, otwarte i zamknięte. Do krótszych tekstów można zrobić pytanie typu Esej w quizie, a Zadanie wykorzystać przy dłuższych, choć pamiętam, że tam trzeba było uważać, bo tekst online czasami komuś nie zapisywał się automatycznie i komuś przepadło to, co pisał.
ADA: Faktycznie tak jest. Dlatego przy tworzeniu zadania trzeba pamiętać, żeby w części „Typy zadań” ustawić opcję „Prześlij plik”, a nie „Tekst online”. Wtedy student pisze odpowiedź u siebie na komputerze, a potem wrzuca plik na platformę. Trzeba będzie tylko napisać klarowną instrukcję, żeby wiedzieli, jak to ma wyglądać, zanim przystąpią do zadania.
EWA: Tak, koniecznie, instrukcja to połowa sukcesu. Trzeba będzie dodać informację, w jakim formacie ma być przesłany plik, żebyśmy nie miały problemu z odczytaniem go. Potem jakoś podzielimy się sprawdzaniem nadesłanych prac, prawda?
ADA: Tak, koniecznie, bo trochę tego będzie. A wiesz wszystko o ustawieniach, które mamy wprowadzić? Bo tam też na coś trzeba było zwrócić uwagę…
EWA: Chodziło o to, żeby ustawić w części „Dostępność” wszystkie trzy terminy – wtedy wszystko działa najlepiej. I trzeba pamiętać, żeby niechcący NIE kliknąć w „Zawsze udostępniaj treść zadania” pod tymi terminami, bo wtedy treść zadania pokaże się za wcześnie.
ADA: O rety, to trzeba tego dopilnować. Poczytam jeszcze o tym w Niezbędniku egzaminatora, bo tam rzeczywiście jest wszystko, co potrzebne. I wiem, że nie ma co przesadzać z dodatkowymi ustawieniami, tylko najlepiej zrobić to tak, jak tam jest napisane.
EWA: Jasne. A wracając do tego pytania Esej w quizie, czyli teście, to wiesz, jak to działa?
ADA: Nie bardzo. Podpowiesz?
EWA: To zależy, czy studenci mają pisać długą wypowiedź, czy krótszą. Przy długim zadaniu otwartym, wypracowaniu czy kilku pytaniach, na które trzeba napisać dłuższą odpowiedź, to lepiej się sprawdzi zadanie, ale do krótkich odpowiedzi otwartych, to lepiej pytanie „esej”, bo wtedy studenci mogą pisać tekst online i im się to zapisze, czyli odpada to przesyłanie pliku.
ADA: To w sumie całkiem wygodnie. Czyli to całkiem nietypowa sytuacja dla quizu, bo to jest pytanie sprawdzane ręcznie, dobrze myślę?
EWA: Tak, jak najbardziej. Pytania zamknięte możemy trochę przerobić, bo mamy tylko jeden typ, czyli wielokrotny wybór. A można by użyć pytań Prawda/Fałsz albo Dobieranie. Pytania typu Krótka odpowiedź też są fajne, ale to naprawdę ma być krótka odpowiedź – jedno słowo lub dwa. I odpowiedź musi być jednoznaczna.
Opis narzędzi, w tym rodzaje pytań, które najlepiej się sprawdzają w teście (quizie), dostępny jest w Niezbędniku egzaminatora. Zwróć szczególną uwagę na rozdziały „Egzamin pisemny w formie pytań zamkniętych” oraz „Egzamin pisemny w formie pytań otwartych”.
ADA: OK, zrobimy, jak mówisz. A pamiętasz, ktoś mówił na szkoleniu, że pytania trzeba posegregować w kategoriach i że najlepiej, żeby w jednej kategorii były pytania za tyle samo punktów? Bo potem jak się użyje losowego doboru pytań, to ma to znaczenie.
EWA: Tak, to ma sens. I trzeba pamiętać, że system przyznaje tylko po jednym punkcie za pytanie, jeśli jest dobór losowy, więc punktację trzeba samodzielnie pozmieniać w „Edycji zawartości testu”.
ADA: Czyli to już ostatni krok jeśli chodzi o test. OK, zrobi się. I trzeba wtedy od razu zmienić liczbę punktów za test, bo z automatu w okienku Maksymalna ocena jest 10 punktów, a lepiej, żeby wpisać tyle, ile realnie student może otrzymać za cały test.
EWA: Pewnie, to trzeba będzie poprawić. Będziemy też musiały poprawić instrukcje na początku testu, bo to się zmieni, jeśli dodamy inne typy pytań.
ADA: No tak, dobrze, że o tym pomyślałaś. Czyli to, co im się wyświetli, zanim wejdą do testu?
EWA: Tak, dokładnie.
Autorki: Anna Barbasiewicz, Justyna Jonatowska