
Nowy cyfrowy Kampus
-
- Platforma Kampus
- Wokół Moodla
-
- Aleksandra Tokarska-Trzaskowska
- 01.10.2024
-
- Artykuł
E-learning to istotne uzupełnienie tradycyjnych metod nauczania, które nie tylko wspiera, ale i wzbogaca współczesną dydaktykę akademicką. Dzięki nauczaniu online studenci mogą pracować we własnym tempie i otrzymywać różnorodne materiały interaktywne, a nauka staje się nie tylko ciekawsza, ale też efektywniejsza. Wykładowcy zyskują natomiast nowe narzędzia do prowadzenia zajęć, możliwość śledzenia postępów studentów w czasie rzeczywistym oraz elastyczność w dostosowywaniu treści nauczania do potrzeb grupy. E-learning to istotne uzupełnienie tradycyjnych metod nauczania, które nie tylko wspiera, ale i wzbogaca współczesną dydaktykę akademicką.
Na Uniwersytecie Warszawskim nauczanie online jest dziś stałym elementem działalności dydaktycznej. Pierwsze doświadczenia e-learningowe UW sprzed 20 lat były jednocześnie pierwszymi na skalę ogólnokrajową. Już wtedy podwaliny metodyki, organizacji i infrastruktury dydaktyki zdalnej tworzył dzisiejszy zespół Centrum Kompetencji Cyfrowych (CKC) UW.
Kompleksowy ekosystem
Wydarzenia z 2020 roku – pandemia koronawirusa i lockdown – przypieczętowały tylko znaczenie nauczania online w całym procesie dydaktycznym.
– Jeszcze w 2019 roku jedna platforma do nauki online z powodzeniem zaspokajała wszystkie potrzeby Uniwersytetu. Natomiast w 2020 roku cały proces kształcenia musiał zostać przeniesiony do sieci właściwie z dnia na dzień – mówi Dominik Purchała, zastępca dyrektor CKC UW. – W odpowiedzi na ten skokowy wzrost zainteresowania błyskawicznie rozwinęliśmy naszą platformę w cały ekosystem Kampus, umożliwiający nie tylko prowadzenie zajęć, zaliczeń i egzaminów, ale też działania wynikające z projektów edukacyjnych, wsparcie procesów dydaktycznych, realizację szkoleń dla pracowników UW czy nawet zdalną rekrutację na studia – wylicza.
Zmianę tę dobrze ilustrują liczby: przed pandemią, w 2018 roku, na platformie Kampus utworzono 784 nowe kursy, natomiast w 2020 roku powstało ich aż 5960 – Co ciekawe, chociaż stan zagrożenia epidemicznego został w Polsce oficjalnie zniesiony w lipcu 2023 roku, to na naszej uczelni zainteresowanie nauczaniem zdalnym zmniejszyło się tylko w niewielkim stopniu. E-learning trwale splótł się z pozostałymi formami kształcenia i chętnie korzystają z niego zarówno osoby prowadzące zajęcia, jak i studiujące na UW – dodaje Dominik Purchała.

Przed pandemią, w 2018 roku, na platformie Kampus utworzono 784 nowe kursy, natomiast w 2020 roku powstało ich aż 5960.
Użytkownik na pierwszym miejscu
W odpowiedzi na wzrost zainteresowania kształceniem online konieczna była całkowita przebudowa platformy Kampus.
– Nowy Kampus projektowaliśmy z myślą o potrzebach całej uniwersyteckiej społeczności – mówi dr Izabella Bednarczyk-Bochenek, dyrektor CKC UW. – Naszym podstawowym celem było stworzenie intuicyjnego i przyjaznego użytkownikom narzędzia. Zdajemy sobie przy tym sprawę, że infrastruktura to nie wszystko, a efektywne korzystanie z cyfrowych rozwiązań wymaga także pewnego przygotowania. Zapewniamy więc pełne wsparcie techniczne oraz merytoryczne związane z organizacją i prowadzeniem kształcenia online – dodaje.
Nowy Kampus integruje dotychczasowe serwisy e-learnigowe prowadzone przez CKC UW, dzięki czemu wszystkie kursy, egzaminy czy szkolenia są łatwo dostępne pod jednym adresem w sieci. Jest to o tyle istotne, że jeden użytkownik platformy może pełnić kilka różnych funkcji na Uniwersytecie – student może być równocześnie pracownikiem uczestniczącym w szkoleniach dla administracji, a prowadzący zajęcia doktorant może być także uczestnikiem innych wykładów czy ćwiczeń. Kombinacji jest bardzo wiele, a nowa platforma uwzględnia je wszystkie.
– Adaptacja systemu Moodle do specyficznych potrzeb pracowników i studentów UW była dla nas szczególnie istotna – mówi Anna Serafińska-Misiak, koordynatorka Laboratorium Cyfrowej Dydaktyki CKC UW. – Duży nacisk położyliśmy na proces projektowania interfejsu użytkownika, zależało nam, aby był prosty w obsłudze i czytelny. W połączeniu z zaawansowanymi funkcjami wyszukiwania umożliwia to szybką i intuicyjną nawigację pomiędzy dostępnymi dla nas kursami czy materiałami – wyjaśnia.
Już teraz oferta kursów online UW jest bardzo bogata, a wszystko wskazuje na to, że szybko będzie się powiększać. Na nowej platformie znacząco uproszczono sposób zapisywania się na kursy ogólnodostępne dla pracowników lub studentów. Po zalogowaniu uniwersyteckim kontem CAS każdy użytkownik znajdzie spersonalizowaną listę dostępnych dla niego kursów zebranych w jednej zakładce.

Nowa platforma Kampus
Dlaczego Kampus?
Platforma Kampus jest przede wszystkim narzędziem wspierającym dydaktykę akademicką. Co jednak oznacza to w praktyce?
– Nasza platforma bywa wykorzystywana w bardzo rozmaity sposób. Na najbardziej podstawowym poziomie jest bardzo dobrym repozytorium materiałów pełnotekstowych albo po prostu linków, udostępnianych następnie studentom realizującym konkretny kurs. Kolejnym poziomem zaawansowania jest organizowanie studentom różnego rodzaju aktywności wspomagających proces dydaktyczny. Kampus umożliwia oczywiście pisanie dłuższych prac pisemnych, a następnie ułatwia ich sprawdzanie, ale to nie wszystko. Szereg jego funkcjonalności wspiera pracę grupową, a bardziej zaawansowani użytkownicy z łatwością tworzą na platformie interaktywne materiały dydaktyczne – mówi Magdalena Eljaszuk z Laboratorium Cyfrowej Dydaktyki CKC UW.
Z platformy Kampus korzystają zarówno wydziały humanistyczne, jak i ścisłe, a podczas pandemii okazało się, że w tej interaktywnej przestrzeni mogą odbyć się właściwie wszystkie rodzaje zajęć uniwersyteckich, nawet takie jak laboratoria czy konwersatoria. A za co platformę najbardziej doceniają wykładowcy?
– Nauczyciele akademiccy bardzo cenią sobie usprawnienie procesu weryfikacji wiedzy, jaką daje platforma – mówi Magdalena Eljaszuk, i dodaje:– Korzystając z niej można łatwo i szybko sprawdzić dużą liczbę testów lub przenieść tam cały proces pracy nad tekstem eseju czy nawet pracy dyplomowej. Jest to szczególnie ważne w przypadku pracy ze studentami wyjeżdżającymi na zagraniczne stypendia, którzy, korzystając z platformy, mogą kontynuować naukę z dowolnego miejsca i nie muszą po powrocie nadrabiać żadnych zaległości.
Co się zmienia?
Już od tego roku akademickiego wszystkie dotychczasowe serwisy e-learningowe CKC UW będą funkcjonować pod jednym adresem: http://www.kampus.uw.edu.pl. Co zmienia się z perspektywy użytkownika?
– Przede wszystkim zupełnie nowa szata graficzna i nowy układ interfejsu – mamy nadzieję – bardziej przejrzysty i czytelny – mówi Paweł Kozłowski, pełnomocnik dyrektor CKC ds. informatyzacji.
– Ci prowadzący, którzy będą chcieli skopiować swoje kursy z poprzedniej wersji platformy poproszeni zostaną o wypełnienie stosownego formularza. A wszyscy pozostali mogą po prostu zalogować się swoim kontem CAS i korzystać z platformy, tworząc nowe kursy lub uczestnicząc w zajęciach – wyjaśnia Paweł Kozłowski.

Nowa platforma Kampus
Pomoc dla każdego
Dla wszystkich, którzy chcieliby skorzystać ze wsparcia podczas pracy z nową platformą Kampus, przygotowany został cykl szkoleń i webinariów. Będą one dotyczyć różnych zagadnień związanych z pracą na Kampusie. W szkoleniach będą mogli uczestniczyć zarówno zaawansowani weterani e-learningu, jak i osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z nauczaniem online.
Bogatym źródłem materiałów instruktażowych jest też sama platforma, na której jest miejsce dla stale powiększającej się bazy wiedzy na temat e-learningu. Na platformie są też dostępne przewodniki adresowane do różnych grup odbiorców, które zostały opracowane przez zespół ekspertek z CKC.
W razie pytań i wątpliwości można się kontaktować z Helpdeskiem CKC UW, z pomocą którego najszybciej rozwiązywane są wszystkie problemy techniczne – wystarczy opisać problem w mailu wysłanym pod adresem: pomoc-ckc@uw.edu.pl.